FAQ

Nedan finner du allmänna frågor och svar som vi ofta får.

Om din fråga handlar om en specifik produkt, var god klicka på någon av följande länkar:

FAQ för personlarm

FAQ för larmmottagare

FAQ för spårnings- och övervakningsprodukter

Om du inte finner svaret på din fråga på våra FAQ-sidor är du välkommen att kontakta oss.

Allmänt

Var kan jag beställa SRT:s produkter?

Om du vill veta mer om hur du kan beställa SRT:s produkter var god klicka här.

Användning

Vilket abonnemang ska jag använda i min SRT-produkt?

Det är valfritt vilken teleoperatör som används i produkterna. Det är dock viktigt att det i abonnemanget finns möjlighet till SMS och tal. Om rapporter och/eller larmmeddelanden ska skickas över GPRS så måste även detta stödas av abonnemanget och operatören måste använda sig av 2G. Normalt förekommande abonnemangsformer är Telematik med tal och M2M-abonnemang. Observera också att SIM-kortet som ska användas i enheten bör vara utan PIN-kod.

Vilka larmcentraler kan man koppla produkterna till?

SRT:s larmprodukter är kompatibla med samtliga larmcentraler i Sverige. Dessa innefattar bland annat Securitas, Avarn, Nokas, Rapid, Stanley, Lövestad och SOS Alarm.

Kan man byta batterier i SRT:s produkter?

Ja, det kan man men bytet bör utföras av SRT eftersom det kräver att man tar isär produkten för att komma åt batteriet. Du är välkommen att registrera din enhet för ett batteribyte direkt i vårt produktserviceformulär.

Felsökning

Larmmeddelanden från min enhet kommer inte in till larmcentralen, hur gör jag?

Kontrollera att larmet är registrerat hos din larmcentralen med korrekt telefon- och larmnummer. Kontrollera även att din larmprodukt är korrekt inställt, t ex att den är konfigurerad att larma till det nummer som har angivits av din larmcentral.

Min enhet anger fel position när jag provlarmar, hur gör jag?

Gå utomhus med enheten och ställ dig under bar himmel tills GPS-lampan börjat blinka grönt och prova sedan att provlarma på nytt.

Mitt larm fungerar inte som det ska, hur ska jag göra?

Om din SRT-produkt inte fungerar som den ska kan du skicka in enheten för reparation genom att använda vårt produktserviceformulär.

Tekniskt

Vad är felmarginalen i en GNSS-mottagare?

Felmarginalen i en GNSS-mottagare (t ex GPS, GLONASS) är upp till ca 50m. Befinner man sig i stadsbebyggelse med höga byggnader kan den vara ännu större. För bästa resultat bör man befinna sig utomhus på en öppen yta och under bar himmel.

I vilka fall är det fördelaktigt att låta enheten använda sig av GPRS?

Om man vill att enheten löpande ska rapportera in data – t.ex. aktuella positioner – är det kostnadsmässigt en fördel om enheten använder sig av GPRS. GPRS är ett kostnadseffektivt alternativ jämfört med många andra former av trådlös dataöverföring. Vissa larmcentraler tar även emot larm via GPRS.